Zöld hajtás

Galéria

Mobilitás és környezet: Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban Eseménynaptára

Lányok Napja - Győr 2019. április 30.

Intelligens kitámasztó rendszer az egyetemről

Intelligens kitámasztó görgőrendszert fejlesztettek ki a győri Széchenyi István Egyetem munkatársai egynyomú járművekre – elsősorban fekvő kerékpárokra és fedett robogókra az Európai Unió által is támogatott „Mobilitás és környezet: Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban” című projekt keretében azért, hogy lassítás, megállás esetén megakadályozzák a borulást, megkönnyítsék a kiszállást.

Dr. Varga Zoltán egyetemi docens, a Közúti és Vasúti Járművek Tanszék oktatója és munkatársai minimális hajtásienergia-igényű járműveket, illetve azokban alkalmazható mechatronikai rendszereket fejlesztenek a Széchenyi István Egyetemen. Legújabb találmányukat, az intelligens kitámasztó görgőrendszert is ilyen járművekbe, elsősorban fekvő kerékpárokhoz és fedett robogókhoz tervezték.

„A kitámasztó görgőrendszer automatikusan működik. A szerkezet a jármű alacsony sebességénél kapcsol be: a forgató motor addig forgatja a kitámasztó lábakat, amíg azok teljes mértékben le nem nyomódnak a talajra, és a járművet a láb letétele nélkül megtartják. Ezt az állapotot közbenső kitámasztásnak nevezzük, akkor van szerepe, ha a járművel csak rövid időre állunk meg, és nem szállunk ki. Induláskor a sebesség növekedésével a kitámasztók lassan felemelkednek, segítve az egyensúlyi helyzet elérését. Mivel a kitámasztó kerekei görgősek, nem akadályozzák a haladást, nem okoznak megakasztó fékhatást. Amennyiben ki akarunk szállni a fedett motorból vagy fekvő kerékpárból, akkor a járművet egy kicsit tehermentesítve elérjük, hogy a lábakat forgató motor a kitámasztókat önzáró helyzetbe hozza és az első kerekeket egy kicsit megemelje. Ilyen szituációban a kitámasztó kerekei automatikusan be fékeződnek, nem gurul el a jármű. A féket a jármű előretolásával lehet feloldani” – mutatta be a szerkezetet dr. Varga Zoltán.

A fejlesztő elmondta, hogy a kitámasztó ötlete a mindennapi közlekedés során felmerülő problémák megoldására született, kifejtette: „fejlesztünk és készítünk fekvő kerékpárokat, van zárt motorkerékpárunk, ezért tudjuk, hogy mennyire balesetveszélyes lassítani, megállni ilyen járművekkel, ugyanis kis sebességnél nagyon nehéz tartani az egyensúlyt, fekvő helyzetből szinte lehetetlen oldalra letenni a lábat, így könnyen elborulhat a jármű.”

Dr. Varga Zoltán kiemelte, hogy a szabadalmi oltalom megszerzését kezdeményezték a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalánál.

Az intelligens kitámasztó rendszert a győri Széchenyi István Egyetem és a veszprémi székhelyű Pannon Egyetem „Mobilitás és környezet: Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban” című járműipari alapkutatási projektjének keretében fejlesztették ki. A projektet az Európai Unió és a magyar állam 3 milliárd 19 millió forinttal támogatja. Az összegből közel 30 millió forintot fordítottak a kitámasztó fejlesztésére, az újdonságkutatásra és a szabadalmi bejelentésre.

 

Forrás: Győr+