Zöld hajtás

Legfrissebb híreink

Jelentős megállapodás felsőoktatási intézmények és autóipari cégek között

Eddig példa nélküli együttműködési megállapodást írtak alá magyar felsőoktatási intézmények és a járműipar főbb szereplői. Az aláírók célja a járműipa...

Egyetemi kooperáció: Járműipari hálózat

A győri Széchenyi István Egyetem és a veszprémi székhelyű Pannon Egyetem sikeres alapkutatási projektet hajtott végre az elmúlt két évben, amelynek já...

A járműipar gazdasági hatása a Közép- és nyugat- dunántúli régiók fejlődésére

A szakemberek beszámoltak a Széchenyi István Egyetem Járműipari és Térgazdasági Kutatócsoportja "A járműipar gazdasági hatása a Közép- és nyugat-dunán...

Galéria

Mobilitás és környezet: Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban Eseménynaptára

Közlekedjünk okosan!

Ki ne szeretne kevesebbet fizetni a benzinkúton, egyben környezetkímélő módon közlekedni a járművével? Az egyre népszerűbb elektromos hajtások ma még viszonylag drágán érhetőek el, ám egyértelműen ez az egyik legreálisabb, jövőbe mutató motorfejlesztési irány.
Egy közelmúltbeli energetikai konferencián megerősítést nyert, amire eddig is számos jel utalt: a világ súlyos energiaválság felé sodródik, ezért egyre elkerülhetetlenebb feladat hatékony megoldást találni az érintett terület problémáira. Sajnos nem lehet ugrásszerűen átállni kőolajról villamosenergiára, erre ma nincs kellő kapacitás az erőművek részéről.

A Széchenyi István Egyetemen a „Mobilitás és környezet" kutatási projekt részeként, az előbbi tényből kiindulva olyan járműhajtásokat fejlesztenek, amelyek a rövidebb távú közlekedésre kínálnak „zöld" alternatívát. Az úgynevezett második jármű fenntartása ma még luxusnak tűnhet sokak számára, azonban dr. Varga Zoltán docens igyekszik eloszlatni a kétségeket. Amíg hosszabb távon ma még nem elég versenyképes a villanymotor – főleg a dízelüzemű erőforrásokkal szemben –, addig a városon belüli, mindennapi használat során minden tekintetben megállják a helyüket a „tiszta" járművek. Ráadásul a hagyományos motorok nagyjából 40%-os energiahatékonyságával szemben az új, villamos motorok a befektetett energia bő 90%-át képesek hasznosítani. Három ilyen közlekedési eszközzel kapcsolatos alapkutatás is zajlik a győri egyetem laborjaiban.

Az egyik egy fedett karosszériás motor, amelynek végsebessége 90 km/h körül alakul, s úgynevezett visszatápláló fékrendszer üzemel majd benne. Vagyis azáltal is energia termelődik, ha lassítunk a motorral. Miután Budapest és Bécs között hamarosan elkezdődik az elektromos töltőállomások telepítése, ez a közlekedési eszköz hamarosan reális alternatíva lehet a régióban. A másik közlekedési eszköz egy sajátos szervó-kerékpár, amelyhez szükség van ugyan némi emberi erőfeszítésre, de a beépített elektromos rásegítő motornak köszönhetően az izzasztó tekerést kellemes úti élmény válthatja fel, akár hosszabb távról, akár emelkedőről vagy komolyabb ellenszélről legyen szó. Egy töltéssel akár 120 km is megtehető, városi használatban az akkumulátort 5 munkanap után kell csak újra tölteni. A kutatócsoport a tömegközlekedés járművei számára is fejleszt villanymotort illetve a hajtáslánc további elemeit. Az utóbbi – esetünkben harmadik – tesztjárművet e héten mutatták be az érdeklődőknek az egyetem parkolójában.

A járműhajtások fejlesztésével kapcsolatos alapkutatások a TÁMOP 4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0003 azonosítószmó, „Mobilitás és környezet: Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban" című projekt részeként valósulnak meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által a Széchenyi István Egyetem és a Pannon Egyetem által alkotott konzorciumnak nyújtott, 55 alapkutatási projektet érintő teljes támogatási összeg 3.019.339.137.- forint.

(Forrás: Győr+)